Hvordan lage reklamefilm?
Å ha film i sine kanaler er et “must” for alle bedrifter og organisasjoner. Å forstå fasene i en filmproduksjon er essensielt for å produsere innhold av høyest mulig kvalitet.
Filmproduksjon er en kommunikasjonsmetode som har utviklet seg dramatisk med teknologiens fremgang. Enten det er for underholdning, opplæring eller markedsføring, følger produksjonen av en video typisk en strukturert prosess som kan deles inn i tre hovedfaser: Forproduksjon, produksjon, og postproduksjon. Å forstå disse fasene og bruke dem riktig er nøkkelen til enhver vellykket videoproduksjon.
Fase 1: Forproduksjon (også kjent som “pre-produksjon”.)
Forproduksjon er planleggingsstadiet, hvor grunnlaget for hele videoprosjektet blir lagt. Denne fasen inkluderer flere kritiske skritt:
Idéutvikling: Alt starter med en idé. Hva er formålet med videoen, hvilket behov skal den dekke? Hvem skal vi nå ut til (også kalt “målgruppen”)? Kanskje har du bare et kommunikasjon eller salgsbehov, og trenger hjelp til idéen eller absolutt alt? Det er hjelp å få til hele prosessen!
Manus og storyboard: Her blir historien og dens visuelle representasjon planlagt. Et godt manus og storyboard fungerer som en veiledning gjennom hele produksjonsprosessen.
Budsjett: Å definere budsjettet tidlig i prosessen hjelper med å bestemme omfanget av prosjektet. Bilsalg og filmproduksjon kan sammenlignes litt på dette punktet. Jo mer penger du setter av, desto flere muligheter åpner seg i alle produksjonens ledd.
Fremdriftsplan: Tidsplaner, frister, og logistikk rundt opptakene blir fastsatt.
Casting og lokasjonsvalg: Skuespillere velges og passende opptakssteder blir sikret.
Fase 2: Produksjon
Produksjonsfasen er når selve opptakene finner sted. Det er her konseptet og planen fra forproduksjonen blir til virkelighet. Har du lagt riktig mengde ressurser i forarbeidet blir denne fasen fantastisk!
Oppsett & rigg: Lyd-, lys- og kamerautstyr blir transportert, satt opp og testet.
Opptak: Dette er den mest synlige delen av videoproduksjonen, hvor alt fra dialoger til visuelle effekter fanges opp av kameraet. Regissøren (eller innholdsprodusenten på små produksjoner) guider de involverte og produksjonsteamet for å sikre at scenene og innholdet blir filmet som planlagt. Filmingen gjøres enten etter en ferdig opptegnet bilde for bilde, eller mer dokumentarisk stil der man kontrollerer omvigelsene i ulik grad. Hvilken metode og stil man ønsker avlares i pre-produksjonsfasen.
Fase 3: Postproduksjon
Postproduksjonen er stadiet hvor videomaterialet blir redigert og ferdigstilt.
Redigering: Klipping og sammensetting av opptakene for å forme den endelige historien.
Lydredigering og musikk: Dialog, lydeffekter, og musikk legges til for å forbedre opplevelsen.
Fargekorrigering og effekter: Forbedrer videoens visuelle kvalitet og legger til spesialeffekter om nødvendig. Din bedrift -eller kampanjens visuelle identitet implemteres også her.
Gjennomgang og godkjenning: Den endelige videoen blir vurdert og justert frem til alle involverte er fornøyde med resultatet.
Distribusjon: Videoen blir nå publisert på valgte kanaler, enten det er for intern bruk, digitale plattformer som YouTube, LinkedIn og sosiale medier, eller kino og TV.
Ved å følge disse fasene nøye kan man skape engasjerende og effektive videoer som formidler dine historier og resonnerer med sitt publikum. Enten målet er å informere, underholde, eller overtale, er fornuftig bruk av alle fasene nøkkelen til suksess. Hvor omfattende de ulike fasene er kan skreddersys etter dit behov. Heldigvis kan jeg bære det ansvaret for deg og guide deg gjennom prosessene. Ta gjerne kontakt om du har spørsmål, eller et konkret prosjekt og idé du vil lufte!
Se et eksempel på en kinoreklame jeg laget her: